نمونه سوال پايه هاي اول - دوم وسوم دبستان

نمونه سوال رياضي پايه اول 

رياضي پايه دوم

رياضي پايه سوم

فارسي پايه اول

فارسي پايه دوم

فارسي پايه ي سوم

 

اطلاعات قرآنی

اطلاعات قرآنی

«به نام خدا»

قرآن روشني قلب انسان است.

 نام‌ونام خانوادگي:                     مسابقه‌ي اطلاعات قرآني                    

رديف

ســـــــؤال

 

1

سوره اي كه به نام يكي از اصول دين است .

الف : بقره             ب: حمد                  ج: حج            د: توحيد  

 

2

تنها سوره اي كه يك آيه در آن ، 31 بار تكرار شده است .

الف : نور               ب: توبه          ج : آل عمران            د: الرَحمن

 

3

تنها سوره اي كه از زبان بندگان خدا است .

الف : توحيد        ب: توبه                   ج: حمد                   د: حج 

 

4

تعداد سوره هاي قرآن چند است .

الف : 161               ب: 118                        ج: 114                د: 124  

 

5

سوره اي كه (( بسم الله )) ندارد .

الف:  توبه               ب: كوثر                    ج: مجادله                  د: نمل 

 

6

سوره اي كه به نام يكي از فروع دين است .

الف : توحيد                  ب: حمد                 ج: حج                د: بقره 

 

7

اولين سوره اي كه بر پيامبر اسلام (ص) نازل شد .

الف : علق               ب: نصر                   ج: كوثر                  د: توحيد  

 

8

محل آيه الكرسي كدام سوره است .

الف : آل عمران          ب: هود                ج: بقره                     د: شعراء 

 

9

تنها سوره اي كه در تمام آياتش كلمه مقدس(( الله )) ذكر شده است .

الف : ناس                 ب   : حاقه        ج: مجادله           د : فاتحه الكتاب 

 

10

آخرين سوره اي كه بر پيامبر اسلام (ص) نازل شد .

  الف : كوثر            ب:  نصر               ج: علق                       د: توحيد

 

11

كوتاه ترين سوره قرآن از نظر تعداد كلمات و حروف است .

    الف : كوثر             ب:  علق             ج: ناس                     د: حمد 

 

12

سوره اي كه داراي دو ((بسم الله )) است .

الف : برائت            ب: نمل                   ج: هود                      د: نور  

 

13

آخرين سوره قرآن كدام است .

الف : حمد                 ب: كوثر                 ج: فلق                   د: ناس  

 

14

 سوره اي كه به پاكدامني و مبارزه با آلودگيها معروف است .

الف : هود             ب:  نور                       ج: توبه                    د: حجر

 

15

توصيف جالبي از خدا از زبان ابراهيم در اين سوره است .

الف : حج                ب: مائده              ج: انعام                   د: شعراء 

 

16

تنها سوره اي كه خواندنش در نماز واجب است .

الف: توحيد                  ب: فلق              ج   : حمد               د: كوثر  

 

17

تنها سوره اي كه بيشترين تعداد سوگند ها در آن است .

الف : اسراء             ب: نساء           ج: شمس                  د: آل عمران 

 

18

داستاني ترين سوره قرآن كدام سوره است .

الف : نجم                   ب: نساء         ج : مائده                 د: يوسف 

 

19

سوره اي كه با خطاب (( يا ايَها النَاس )) شروع مي شود .

الف : عنكبوت              ب: روم              ج: حج                  د: احزاب

 

20

كدام سوره سجده واجب ندارد .

الف : رعد                    ب: سجده            ج : فصَلت               د: علق

 

21

كدام سوره است كه دو سجده مستحب دارد .

الف : مريم                 ب: نحل              ج: حج                  د: اعراف      

 

 

 موفق باشيد      

طراح:افشین لهونی        

               تعداد جواب درست :(........................)                

نقش ميان وعده ها در سلامت دانش آموزان

نقش ميان وعده ها در سلامت دانش آموزان

1jjwersuwuqmj1b47z03.jpg

بسياري از الگوهاي رفتاري بزرگسالان و عادات غذايي آن ها، در سنين کودکي شکل مي گيرد و در سنين بزرگسالي کمتر قابل تغيير است. با توجه به اين که کيفيت و کميت الگوي غذايي نقش بسزايي را در سلامت و يا بروز بيماري هاي مختلف ايفا مي کند، پس توجه به چگونگي شکل گيري عادات و الگوي مصرف غذايي کودکان، مي تواند حائز اهميت باشد.

در سنين قبل از مدرسه علايق غذايي کودکان منحصراً تحت تاثير محيط خانواده است؛ ولي به محض ورود به مدرسه ، کودکان از محيط خانه دور شده و ساعاتي از روز را در مدرسه و جدا از خانواده در کنار همسالان سپري مي کنند ، بنابراين عادات و انتخاب هاي غذايي آن ها کم کم تغيير کرده و تحت تاثير محيط و شرايط جديد قرار مي گيرد.

از آن جايي که کودکان ، وعده هاي غذايي اصلي ( صبحانه ، ناهار و شام ) را اکثراً در خانه و با حضور والدين مصرف مي کنند، الگوي غذاي اصلي آنها بيشتر تابع خانواده است؛ ولي ميان وعده ها، يا در محيط مدرسه همراه با دوستان و همسالان و يا در ساعاتي از روز و غالباً بدون حضور والدين خورده مي شوند. به عبارتي نقطه ي شروع اختلاف بين الگوي غذايي والدين با کودکان از همين ميان وعده ها و مواد غذايي و خوراکي هايي است که درآن زمان صرف مي شود. دراين ارتباط در مطالعه اي مشاهده شده که بين نوجوانان با مادران و پدرانشان درمصرف برخي از مواد غذايي اعم از انواع تنقلات،غذاهاي آماده FAST FOOD))، سس مايونز، و نوشابه هاي گازدار اختلاف وجود دارد و دفعات مصرف نوجوانان بيش تر از هر يک از والدينشان است.

با توجه به اين که سهم ميان وعده ها در تامين انرژي و مواد مغذي ضروري ، به ويژه براي دانش آموزان حائز اهميت است با اين حال، متاسفانه بسياري از آن ها در اين وعده ها، خوراکي ها و مواد غذايي اي را مي خورند که حاوي انرژي بالا و مواد مغذي پايين هستند و بخش عمده اي از ميان وعده ها را چربي ومواد قندي ساده تشکيل مي دهد. اين نوع خوراکي ها باعث ايجاد يک حس سيري کاذب درکودکان شده، بدون اينکه نيازهاي تغذيه اي لازم را تامين کنند و در صورتي که در زمان هاي نامناسب در طي روز صرف شوند، علاوه بر اين که اشتهاي کودکان را براي خوردن وعده هاي اصلي ( که از نظر تغذيه اي کامل تر هستند) از بين مي برند، بلکه به مرور زمان باعث ايجاد کمبودهاي تغذيه اي در آن ها مي شوند، همچنين به خاطر داشتن انرژي زياد، سبب تجمع انرژي در بدن و به دنبال آن بروز مشکل اضافه وزن و چاقي در کودکان مي گردند.

مطالعات مختلف در دنيا نشان مي دهند که، شيوع اضافه وزن و چاقي در کودکان و نوجوانان کشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه رو به افزايش است و يکي از عوامل مهم و موثر در بروز اين مشکل، کيفيت و کميت الگوي وعده ها و ميان وعده هاي مصرفي روزانه است.

مواد غذايي اي مثل انواع پفک ، چيپس، شکلات، شيريني ها، پيراشکي ، نوشابه هاي گازدار، آب ميوه هاي صنعتي، انواع ساندويچ هاي سوسيس، کالباس، همبرگر آماده و پيتزا، که متاسفانه به دلايل مختلف تقاضاي مصرف آن ها در بين کودکان و نوجوانان بالاست، همگي جزو خوراکي ها و غذاهايي هستند که انرژي زياد داشته ولي از لحاظ تفذيه اي کم ارزش هستند و بجز تامين ميزان زيادي انرژي و بر طرف کردن حس گرسنگي، کمکي به برآورده شدن ساير نيازهاي رشد و سلامت دانش آموزان نمي کنند؛ حال آن که استفاده از مواد غذايي مفيد و مناسب در ميان وعده ها ، به خوبي بخشي از نياز رشد و سلامت تغذيه اي دانش آموزان را تامين مي کنند.

تحقيقات مختلف نشان مي دهند که، گنجاندن يک ميان وعده ي مناسب و مغذي در برنامه ي غذايي روزانه دانش آموزان مي تواند بر حافظه ي کوتاه مدت، ميزان توانايي يادگيري و به دنبال آن پيشرفت تحصيلي آن ها تاثير مثبت داشته باشد.

ميان وعده ي مناسب براي دانش آموزان در مدرسه و يا خانه بايد شامل مواد غذايي و خوراکي هايي باشد که جزو گروه هايي اصلي غذايي هستند. چند نمونه از انواع ميان وعده هاي مفيد و مغذي براي دانش آموزان عبارت اند:

* ميوه هاي تازه ي فصل مثل سيب، پرتقال، نارنگي، موز و...

* آب ميوه هاي تازه و طبيعي که مي توان آن ها را در خانه از ميوه هاي تازه تهيه کرد ( البته مصرف خود ميوه به خاطر داشتن فيبر غذايي مفيدتر است.)

* انواع سبزي ها مثل هويج، خيار، گوجه فرنگي و ...

* ميوه هاي خشک مثل کشمش، خرماي خشک، توت خشک، انجير خشک، انواع برگه ها و ... اين خوراکي ها علاوه بر داشتن مواد قندي طبيعي حاوي برخي از انواع ويتامين ها و املاح معدني هستند.

* انواع مغزها مثل گردو، بادام، پسته شامي و ... که حاوي پروتئين گياهي مرغوب و چربي مفيد هستند و هم چنين ميزاني از ويتامين ها و املاح معدني را دارا مي باشند.

* شير که مي تواند به همراه بيسکويت هاي ساده و يا کيک هاي ساده ي خانگي ميل شود.

* ساندويچ هاي نان و پنير و گردو، نان و پنير و گوجه فرنگي، نان و تخم مرغ آبپز و گوجه فرنگي و...

در کودکاني که دچار اضافه وزن نيستند مي توان از مقداري کره يا خامه ي پاستوريزه نيز در تهيه ي انواع ساندويچ استفاده کرد.

* ساندويچ مرغ، همبرگرخانگي ، انواع کوکو يا کتلت که در خانه تهيه مي شوند به همراه سبزيجاتي مثل گوجه فرنگي و کاهو.

لذا اقدام لازم در جهت فراگيري و آگاهي از نيازهاي غذايي دانش آموزان، اصلاح رفتارهاي تغذيه ي نامطلوب ، همچنين توصيه هاي کاربردي لازم و مناسب براي بهبود شيوه ي تغذيه ي آن ها در برنامه هاي آموزشي ، بيان نقش و اهميت تغذيه در يادگيري و درک مطالب، اهميت صرف صبحانه، آگاهي از گروه هاي مختلف غذايي و ارزش آن ها، تشويق به خوردن شير و لبنيات و انواع سبزي و ميوه ها، بيان آثار زيان بار مصرف شکلات، شيريني و تنقلات غذايي کم ارزش؛ و ... تاثير فزاينده اي در بهبود تغذيه ي دانش آموزان و سلامت آن ها دارد.

هم چنين برنامه ريزي مناسب در جهت ايجاد يک بوفه ي غذايي سالم در مدرسه، همراه با آموزش دانش آموزان و آگاهي آن ها در مورد غذاي سالم، ضرورت دارد. بوفه هاي مذکور بايد براساس نيازهاي غذايي دانش آموزان نسبت به عرضه ي مواد غذايي سالم اقدام کنند. بديهي است عرضه ي موادي، مانند انواع پفک، يخمک، نوشابه، آدامس، شکلات و هر گونه محصول بدون بسته بندي، پروانه ي ساخت، کد بهداشتي، و تاريخ مصرف گذشته، مانع از تحقيق اهداف مذکور است؛ از اين رو لازم است ضمن برخورد فعالانه با بوفه ي مدارس در اين گونه مواقع، نسبت به آموزش مسئولان بوفه و تشويق آن ها به عرضه ي موادي مانند ساندويچ نان و پنير، نان و تخم مرغ، شير، بيسکويت، خرما، و انواع ميوه نظير؛ سيب و گلابي، نارنگي و پرتقال اقدام شود.

برگرفته از اينترنت سايت تبيان  - منبع: دنياي تغذيه شماره 21

 

باشگاه خبر نگاران كوچك ( شماره 5 )

باشگاه خبر نگاران كوچك ( شماره 5 )

خبرنامه دانش آموزان كلاس دوم پژوهش        

  دبستان شاهد پسران مريوان - دی ماه  88

هيئت تحريريه :

دانش آموزان كلاس دوم پژوهش باهمكاري آقاي لهوني  دانلود كنيد

 

نمونه سئوالات امتحان نوبت اول  پايه پنجم دبستان پسرانه شاهد در سال تحصيلي 89-88

نمونه سئوالات امتحان نوبت اول  پايه پنجم دبستان پسرانه شاهد در سال تحصيلي 89-88

سئوالات امتحان درس   جغرافيا

سئوالات امتحان درس   انشا

سئوالات امتحان درس   تاريخ ومدني

سئوالات امتحان درس   علوم

ادامه نوشته